Met een automaat in de sneeuw rijden

Eens in de zoveel tijd denkt het weer de Nederlanders weer eens flink op te schudden. We hebben het niet over harde windstoten en ook niet over hevige regenval, maar wel over sneeuw.

En hoewel je ontzettend blij was toen je van een handbak naar een automaat ging, raakte je misschien bij het zien van sneeuwvlokjes een beetje in paniek. Want hoe doe je dat eigenlijk: met een automaat in de sneeuw rijden? In deze blog lees je alles dat je daarover moet weten. Zo kan je veilig de weg op en ben je ook geen gevaar voor anderen.

Automaat versus handbak

Een automaat heeft geen koppelingspedaal en schakelt automatisch tussen de versnellingen, terwijl een handbak handmatig geschakeld wordt met behulp van een koppelingspedaal en schakelpook. Een automaat is over het algemeen gemakkelijker te besturen en minder vermoeiend, omdat de bestuurder niet constant hoeft te schakelen. Een handbak daarentegen biedt meer controle over de snelheid en het vermogen van de auto, maar vereist meer vaardigheid en aandacht van de bestuurder.

In Nederland kan je kiezen tussen twee rijbewijzen:

  • Algemeen rijbewijs: je wordt opgeleid in een handbak, vaak een dieselauto, en mag na het behalen van je rijbewijs in zowel een handbak als automaat rijden. Ook als je direct na het behalen een automaat aanschaft en pas tientallen jaren weer in een handbak terechtkomt, mag dat. Misschien is het wel handig dat je dan even een opfriscursus nodig hebt.
  • Rijbewijs voor een automaat: je wordt opgeleid in een automaat en mag na het behalen van je rijbewijs alleen in een automaat rijden. Dat komt omdat het rijden in een handbak aanzienlijk meer vaardigheden van je vereist. Je ziet vaak dat er voor dit rijbewijs wordt gekozen, wanneer het in een handbak echt niet lukt.

In de sneeuw rijden met een automaat

In principe hoeft het rijden in de sneeuw met een automaat helemaal niet spannend te zijn. Het enige dat misschien spannend is, is dat je zelf niet kan schakelen.

Met een handbak kan je dus zelf schakelen en dat is handig wanneer je het idee hebt dat je grip verliest. De wisselwerking tussen sneeuw en auto is daarmee een stuk gecontroleerder. Je laat zo langzaam als je wil de koppeling omhoog gaan en bepaalt in wat voor snelheid je bijvoorbeeld de oprit verlaat.

In een automaat is het met name verstandig dat je de rem niet ineens loslaat en daardoor naar voren schiet en uitglijdt. Probeer het met zo veel mogelijk beleid te doen. Eveneens is het handig te beseffen hoe je moet remmen als je snelheid wil minderen. Druk niet ineens op de rem, maar probeer dit langzaam te doen waardoor het naar beneden schakelen ook wat soepeler verloopt.

Algemene tips

Of je nu een automaat rijdt of een handbak hebt, er zijn veel tips die je kan gebruiken voor het rijden in de sneeuw. Als je geen ervaring hebt met dergelijke omstandigheden, kan het wat stress opleveren. Neem daarom de juiste veiligheidsmaatregelen en tref de juiste voorbereidingen, waarmee je dat kan voorkomen.

  1. Winterbanden
    Winterbanden zijn speciaal ontworpen om betere grip te bieden op besneeuwde en gladde wegen. Zorg ervoor dat je winterbanden hebt met voldoende profiel. Let er eveneens op dat deze op de juiste manier zijn opgepompt. Te hard opgepompte banden geven te weinig demping en te zachte banden hebben een slechtere wegligging door minder grip.
  2. Volgafstand
    Houd voldoende afstand tussen jouw auto en de auto voor je. Zo heb je meer tijd om te reageren op onverwachte situaties. Maak er gerust vier seconden, in plaats van de gangbare twee, van.
  3. Accelereren en remmen
    Probeer abrupt gasgeven en remmen te vermijden, omdat de auto anders kan gaan glijden. Gebruik in plaats daarvan geleidelijke bewegingen om de auto onder controle te houden. Dit zal bij een automaat dus wat lastiger zijn dan bij een handbak, maar het is zeker niet onmogelijk.
  4. Snelheid
    Pas je snelheid aan de omstandigheden aan. In de sneeuw wil je niet te snel rijden. Bij hevige sneeuwval kan het best weleens voorkomen dat je zelfs op de snelweg niet harder rijd dan 50 km/h.
  5. Verlichting
    Zorg ervoor dat je de juiste verlichting gebruikt om andere bestuurders te laten weten waar je bent en wat je van plan bent. Het ‘vergeten’ van bijvoorbeeld je knipperlicht is in dit geval al helemaal not done.
  6. Rijstrook
    Wees voorzichtig bij het veranderen van rijstrook als je in de sneeuw rijdt. Controleer altijd je dode hoek en gebruik je richtingaanwijzers om andere bestuurders te laten weten wat je van plan bent.

En dan nog als laatste: wat te doen bij een glijpartij? Als je auto begint te glijden, is het belangrijk om rustig te blijven en niet in paniek te raken. Laat je voet van het gaspedaal en de rem af en stuur voorzichtig tegen de richting in van de glijpartij. Hoewel het onnatuurlijk aanvoelt, is het dus ook belangrijk dat je niet remt. Je hoeft je automaat niet in neutraal te zetten, gezien je eigenlijk de volledige focus op het sturen wil houden. In een handbak is het overigens raadzaam je koppeling zo hard mogelijk in te trappen, als je blijft spinnen.

Conclusie

Concluderend kunnen we zeggen dat het rijden in de sneeuw met een automaat niet per se gemakkelijker (of moeilijker) is dan rijden met een handgeschakelde auto. Het is nog steeds mogelijk om veilig te rijden, mits je de juiste voorbereidingen treft en de nodige voorzorgsmaatregelen neemt.

Zoals bij elke auto in de sneeuw geldt: verhoog de volgafstand, wees voorzichtig bij het veranderen van rijstrook en heb van te voren al winterbanden op je auto gezet. Als je deze en bovenstaande tips in gedachten houdt, kun je veilig en comfortabel rijden in de sneeuw met een automaat.

Vorig artikel

Afkorting meneer: Hoe kun je meneer afkorten?

Volgend artikel

10 beste moppen