Dat er in Nederland veel ondernemers te vinden zijn, is je vast niet onbekend. Steeds vaker zetten die ondernemers hun bedrijf te koop. Zo werden er in 2022 maar liefst 31% meer bedrijven aangeboden dan het jaar ervoor, blijkt uit dit onderzoek. Een interessante verandering die volgens hetzelfde onderzoek te maken heeft met toekomstplannen, corona, stijgende energieprijzen en meer.
Beschik jij ook over een eigen bedrijf en zit je er al even over na te denken om dat te verkopen? Dan is het goed om te weten dat je misschien wel voor de belangrijkste deal van je leven staat. Daarom is het verstandig om je daar goed op voor te bereiden. In dit artikel hebben we meer informatie over het verkopen van een bedrijf voor je verzameld.
Vraagstelling: waarom wil je je bedrijf verkopen?
De kans is groot dat je niet zomaar binnen één nacht bedacht hebt om je onderneming en alles dat daarbij komt kijken te verkopen. Over het algemeen duurt het wel even voordat iemand zo’n keuze heeft gemaakt. Daarbij is het voor jezelf een prettig idee om te weten waarom je precies je onderneming wil verkopen aan een ander. Dat lijkt misschien een eenvoudige vraag, maar niet iedereen heeft hier meteen een antwoord op.
Ga er daarom vooral even voor zitten en zet voor jezelf op papier wat de redenen van de verkoop zijn. Uit onderzoek blijkt dat er meerdere redenen zijn waarom ondernemers dit besluit maken. De grootste reden hierbij is: geld verdienen. Wanneer je merk, product of dienst lekker loopt en populair is, kun je er wellicht veel geld voor krijgen. Een andere reden is de wens om te stoppen met werken of de behoefte aan een nieuwe uitdaging hebben.
Deel van een bedrijf verkopen of alles verkopen
Daarnaast moet je nadenken over wat je precies wil gaan verkopen. Het liefst ontvang je een fijn bedrag voor het grootste deel van je onderneming. Maar: misschien wil je wel deels eigenaar blijven of heb je andere wensen omtrent het bedrijf. Wil je het bijvoorbeeld binnen de familie houden? Of wil je in operationele of financiële zin betrokken blijven om bepaalde redenen? Schrijf dit op en maak dit duidelijk in het verkoopplan.
Het verkopen van een onderneming duurt gemiddeld gezien namelijk enkele maanden. Je bent er dus niet zomaar van af. Gelukkig maar, want dat geeft je wel de tijd om je bedrijf verkoopklaar te maken en alles voor jezelf zakelijk gezien goed op een rij te zetten in een verkoopplan en persoonlijk exit-plan. Op basis van je eigen wensen en de positie van de onderneming kun je een waardebepaling doen of laten uitvoeren om uiteindelijk een prijs te bepalen.
Kies je voor zelf verkopen of met hulp je bedrijf verkopen?
Waar je eveneens aan moet denken, is of je je bedrijf zelf gaat verkopen of dat je hierbij hulp inschakelt van adviseurs zoals een business valuator, een jurist of een accountant. Laten we het in ieder geval zo zeggen dat het zeker mogelijk is om zelf aan de slag te gaan met de verkoop van je bedrijf. Des te kleiner je onderneming is, des te beter dit te doen is. Let er hierbij wel op dat je er genoeg tijd voor neemt, zodat er aan alles wat nodig is bij een verkoop wordt gedacht. Je kunt je bedrijf bijvoorbeeld met gemak via een online platform aanbieden.
Het voordeel daarvan is dat het inschakelen van adviseurs natuurlijk geld kost. Je betaalt vaak niet alleen voor een (hoog!) uurtarief, maar geeft soms ook een deel van de transactiewaarde aan dergelijke adviseurs (de succesfee). Dit kan je tussen de € 30.000 en € 100.000 kosten. Daarom kiezen veel ondernemers er vaak voor om zelf bezig te gaan met de verkoop van hun bedrijf. Stel hiervoor een verkoopteam samen van eigen mensen, bijvoorbeeld de accountant die je al in dienst hebt en een belastingadviseur.
Koper zoeken en vinden voor je bedrijf
Voelt je eigen bedrijf ook een beetje als je eigen kindje? Dat is helemaal niet gek. Wel maakt dat het lastiger om je onderneming van de hand te doen. Het liefst vind je een koper die een goede match is met je bedrijf. In je zoektocht naar een passende koper zijn er drie opties: je gaat voor een particuliere koper die je bedrijf deels of volledig overneemt (management buy-in), je kiest voor iemand binnen het bedrijf die alles overkoopt (management buy-out) of je gaat voor een strategische overname waarbij een ander bedrijf alles overneemt.
Laat je netwerk in ieder geval weten wat je plannen zijn, zodat eventueel geïnteresseerde kopers zich al kunnen melden. Plan vervolgens gesprekken in met geïnteresseerden en bepaal voor jezelf het minimale verkoopbedrag. Zorg ervoor dat je nooit afhankelijk wordt van de deal, zodat je echt minstens het minimale krijgt wat je zou willen. Komt er na onderhandeling een aantrekkelijk bod waar je mee akkoord bent? Dan kunnen de documenten worden getekend en heb je je bedrijf verkocht. Spannend, maar wie weet wat de toekomst verder brengt!