Niemand zit te wachten op een verkeersboete, maar als je die in het buitenland krijgt, kunnen de gevolgen extra groot zijn. Autorijden in het buitenland doen we over het algemeen niet vaak, maar je wordt wel geacht om de wetten en regels van het betreffende land goed te kennen. Het probleem is dat er vaak andere regels gelden, waardoor je zult moeten wennen aan de nieuwe situatie. Wat bij ons wel mag, kan in een ander land verboden zijn. Het is dan extra zuur als je denkt zorgvuldig te hebben gehandeld, maar desondanks een bekeuring moet betalen.
Verplichte uitrusting
Op de eerste plaats ben je in veel landen verplicht om bepaalde zaken bij je te hebben in de auto, die in Nederland niet verplicht zijn. Wij moeten bijvoorbeeld een gevarendriehoek bij ons hebben, maar als je in Turkije rijdt, heb je er twee nodig. Ook zijn er landen waar een verbandtrommel verplicht is. Weliswaar is de kans niet heel groot dat ze dit bij je komen controleren, maar het kan wel. Dan is het beter om dit soort zaken op orde te hebben. Je gaat sowieso dan ook in eigen land voortaan beter voorbereid op weg. Prima gedachte, toch?
Gevaarlijke situaties
Wanneer je voertuig in perfecte staat verkeert, kan men jou niets verwijten indien zich onverhoopt toch een gevaarlijke situatie voordoet. Is zoiets echter te wijten aan gebrekkig onderhoud, dan loop je alsnog het risico op een boete. Je doet er dus op zich wel verstandig aan om altijd een flacon Kroon Oil in voorraad te nemen voor lange reizen en ervoor te zorgen dat je banden en andere slijtgevoelige onderdelen van je auto gecheckt zijn voordat je vertrekt. Hiermee voorkom je dat jouw voertuig bij een verkeerscontrole wordt afgekeurd en je hoge kosten moet maken.
Afwijkende regels
Houd er rekening mee dat in sommige landen andere regels gelden dan bij ons. Wie bijvoorbeeld een fietsendrager gebruikt, doet er verstandig aan even te checken welke gevolgen dit heeft voor de maximum snelheid die gereden mag worden. Er zijn ook landen waarin je verplicht bent om een speciaal markeringsbord op de fietsendrager aan te brengen. Daarnaast is van belang dat de constructie vaak aan een maximum breedte gebonden is of een maximaal aantal centimeters buiten het voertuig mag uitsteken. Door je vooraf goed in deze materie te verdiepen, kun je jezelf onnodige kosten besparen.